sambal hitam raub- hubungi saya 011-1923 4336












sambal hitam raub,yang saya warisi dari mak mertua saya puan Ramlah ,beliau banyak mengajar saya tentang makanan rutin orang raub...nak xnak terpaksa jugak belajar..yealah..suami kite orang raub..hehe

dulu first2 kawen..asyik masak makanan ala thai jer..kite kn org kelatan,lg asal rantau panjang..dekat sempadan..mskan ala thai adalah kemahiran utama.

di fb pon saya ade jual...sebekas biasa RM10...tuk belimbing rebus sahaja pon ade jual same harga RM10.
caj delivery bergantung kepada customer la nak bagi berapa..saya x kisah.

saya tinggal di area selayang baru...jd penghantaran biasa ikut area batu caves,gombak,selayang..

jangan segan2 tuk wasup saye...saye ade pelbagai makanan raub nak dikongsi bersama ..sambal tempoyak,tempoyak fresh..

mai saya nak komgsi resepi buat sambal hitam nih  ;


SAMBAL HITAM

RAMUAN:


1 KG IKAN BILIS (SAYA GUNA IKAN BILIS BELAH)

1 KG CILI MERAH + HIJAU
2 KG BAWANG MERAH BESAR
450 GRAM BELIMBING REBUS

CARA-CARA : 


Tumbuk cili sampai lumat,jangan blender tau,x sedap..rase pon jadi laen. pastu tumbuk bawang lak,last sekali baru tumbuk ike bilis...jangan hancur sangat...recah2 jer..

semua dah siap tumbuk baru tumbuk belimbing rebus tadi...tadaaaa dah siap ramuan die..

1) panaskan 1/2 kg minyak masak..baru masuk kan semua ramuan tadi...goreng dengan api perlahan

sampai kering..sentiasa kacau sambal tu,takutkan hangit kt bawah...biasanyer klau buat banyak nie..dalam 2 jam setengah dah siap...buat sambal hitam nie perlukan kesabaran ..penat mengacau dn lambat masak..jangan sesekali guna api besar..masak mengejut,sambal jadi kurang sedap@ memang xsedap langsung.




tadaaaaa itulah resepinyer nampak ringkas jer...cubalah rakan2..klau xde belimbing boleh mai beli nga eira yea...










Comments

Popular posts from this blog

URUTAN MELAYU GOMBAK

KENTUT FARAJ

Harga Baru Mengurut